Nya vintersulor på Volvon!

När hösten kommer på besök så vet man att det snart är dags att byta hjulen på bilen. Det är lite tråkigt hur korta höstarna ibland kan vara i Sverige, poff säger det så är det plötsligt vinter efter en vacker sommar. Det gäller att ha hjulen i beredskap, för snön kan verkligen slå till över natten med massa halka och annat som gör det obrukbart att använda sig av sommardäcken.

Jag brukar ändå dra mig rätt länge innan jag sätter på hjulen, helt enkelt för att jag inte vill nöta ner dubben för mycket. Inför det här bytet så var behovet stort av att köpa helt nya däck, men jag fick inte ändan ur vagnen förens alldeles nyligen. Det som är så intressant med att köra på helt nya vinterdäck är att de behövs köras på barmark för att de liksom ska sätta sig, därför kunde jag göra det ganska omgående när väl beslutet var fattat. Det är skönt att kunna köra runt på däck som är helt nya och därmed ger större säkerhet, även fast det låter betydligt mycket mer i bilen, med tanke på helt färska dubbar.

Att köra dubbfritt har aldrig varit ett alternativ för mig. Jag är bestämd i min övertygelse att om man ska ha däck som verkligen ger fäste och biter sig fast i isen när det behövs, så är det inget som konkurrerar med just dubbdäcken. Visst går det utmärkt att köra dubbfritt på barmark i storstäderna, men här där jag bor så kommer det aldrig att vara ett alternativ för den som är vid sina sinnens fulla vätskor.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *